Добре, що ви згадали IT–технології. Можливо, у сучасному світі вже не потрібні організації колективного управління, а кожен автор може напряму від користувачів отримувати свої роялті?
Завдання організації колективного управління – зібрати максимально можливий обсяг роялті при мінімально можливих витратах. Тому її роль у сучасному світі – це постійний контроль і аналітика використання музики, визначення справедливої ціни за таке використання, і належне підтримання баз даних правовласників і їх творів. Навряд чи це можна автоматизувати. А от автоматизація процесів збору, розподілу та виплат потрібна, щоб підвищувати якість і швидкість цих процесів з одного боку, і зменшувати вартість з іншого.
Питання лише у тому, щоб робота була ефективною, а витрати на її діяльність – мінімальними. Бо всі зібрані кошти належать правовласникам, і мають у більшій частині потрапляти до авторів, а не в кишені ланцюга адміністраторів і їх технічних постачальників.
Звучить гарно, та як ви проконтролюєте менеджмент?
Контроль – це, перш за все, можливість звільнити чи відсторонити, скажімо так, «низькоякісний» менеджмент. Попередня практика покладала це на Загальні збори, які часто-густо важко було швидко зібрати, та ще й потребувало для таких рішень не простої більшості, а 2/3 чи 3/4 голосів.
Нашим Статутом директорів призначають і звільняють простою більшістю. При цьому, будь-яка кількість правовласників-фізичних осіб, які присутні на зборах, за статутом, мають 50% голосів. Як і будь-яка кількість юридичних осіб. Ці ж загальні збори обирають Раду правовласників, з рівною кількістю авторів і видавців. Це – наглядовий орган, який може відсторонити від повноважень директора, і до складу якого ми плануємо ввести представників користувачів (це теж передбачено Статутом). Ну, і ще президент Спілки має право отримати будь-яку інформацію і, в разі чого, скликати наглядовий орган або навіть Загальні збори для вирішення критичних ситуацій. Тобто у нас, можна сказати, трирівневий контроль з боку правовласників, а ще ж є і внутрішні адміністративні механізми. З іншого боку, чим простіший і прозорий механізм управління Спілкою, тим простіше контролювати менеджмент.
А яку роль в організації «Автори та Видавці» ви бачите для себе особисто?
Після перемоги у Євробаченні я стала одним з перших українських авторів, які почали отримувати кошти за публічне використання музики з усього світу. І вже тоді стало зрозуміло, що в Україні потрібно вибудовувати таку ж систему. Я з колегами понад п’ятнадцять років над цим працювала. І от, нарешті, прийшов час завершити цей процес становлення цивілізованої системи організації колективного управління в Україні.
Я слідкувала за всіма «качєлями» навколо першості у колективному управлінні. Завжди говорила, що потрібна нова структура. Кілька разів дозволяла себе долучити до організацій, які декларували свою оновленість, а насправді міняли керівників та продовжували вибудовувати діяльність під потреби свого менеджменту. І от, нарешті, з’явилось дійсно нове об’єднання з можливістю почати з чистого аркуша. Це об’єднання дійсно відкрите для всіх, навіть для подібних організацій чи їх членів. Тому я прийняла пропозицію від колег стати президентом громадської спілки «Автори та Видавці». Я представлятиму Спілку у засобах масової інформації та державних установах. Я готова до кропіткої роботи по контролю за менеджментом та внутрішніми процесами. Я маю допомогти у справах організації на міжнародному рівні. І, найголовніше, я вірю, що зможу об’єднати всіх наших правовласників у єдину родину, бо ми того варті.
Ви згадали про міжнародний рівень. Які перспективи співпраці з іноземними організаціями?
Іноземні організації працюють або з тим єдиним, хто є в країні, або з тими, хто добре працює, або з тим, кого уповноважує держава. Ми точно не єдині, але ми точно заряджені добре працювати, а з повноваженнями від держави ми швидко покажемо високий результат. Ми маємо чіткі сигнали від міжнародних організацій, що вони втомились від суперечок між українськими організаціями колективного управління та прагнуть добре налагодженої роботи і співпраці. Нині жодна українська організація не є повноправним членом міжнародних авторських об’єднань. І я готова працювати, щоб громадська Спілка «Автори та Видавці» приєдналась до «світової родини» авторських товариств та стала гідним партнером.
Посилання на новину: https://www.unian.ua/society/ruslana-lizhichko-pro-novu-spilku-dlya-zahistu-avtorskih-prav-novini-ukrajini-11250020.html